Τρίτη 11 Ιουνίου 2013

Συγχωροχάρτι σε όσους έχτισαν σε δάση δίχως (;) να το γνωρίζουν



Ξεμπλοκάρουν ιδιοκτησιακά πρώην δασικές εκτάσεις, οι οποίες έχουν πλέον χτιστεί με ευθύνη της διοίκησης. Νέα οριζόντια διάταξη, η οποία προστέθηκε στο σχέδιο νόμου για το Εθνικό Κτηματολόγιο, το οποίο συζητείται αυτές τις ημέρες στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, δίνει συγχωροχάρτι σε όσους έχτισαν σε δάση δίχως (;) να το γνωρίζουν.
Ειδικότερα, στο νομοσχέδιο περιλήφθηκε διάταξη - δεν υπήρχε στην αρχική εκδοχή του νόμου που είχε παρουσιαστεί τον περασμένο Μάρτιο - σχετικά με τις εκτάσεις που έχουν απολέσει τον δασικό τους χαρακτήρα πριν από τις 11.6.1975 λόγω επεμβάσεων που έγιναν, βάσει σχετικής διοικητικής πράξης, η οποία καλύπτεται από το τεκμήριο νομιμότητας.
Αυτές δεν χαρακτηρίζονται ως δάση ή δασικές εκτάσεις και δεν κηρύσσονται αναδασωτέες. Αυτό μάλιστα εφαρμόζεται και σε ιδιωτικές εκτάσεις (ανεξαρτήτως μεγέθους) με την προϋπόθεση η μεταγραφή των τίτλων κτήσης να έχει συντελεστεί προ της ενάρξεως ισχύος του νόμου 998/79.
Ωστόσο, παρ' ότι η ρύθμιση αυτή φαίνεται να ξεκαθαρίζει το καθεστώς σε περιοχές που άλλοτε ήταν δάση αλλά σήμερα έχουν δομηθεί, αφήνει πολλά περιθώρια ερμηνείας. Παραιτείται δηλαδή το Δημόσιο των δικαιωμάτων του και δεν προχωρά σε ιδιοκτησιακή έρευνα σε πρώην δασικές εκτάσεις μόνο και μόνο επειδή μεταγράφηκαν πριν από το 1979;
Παράλληλα, στις συγκεκριμένες εκτάσεις φεύγουν τα εμπόδια για όσους ήθελαν να βγάλουν άδειες για επιπλέον δόμηση. Όπου έχει εκδοθεί νομίμως οικοδομική άδεια, ακόμη κι αν έχει ανακληθεί ή ακυρωθεί, δεν απαιτείται η χορήγηση βεβαίωσης από το αρμόδιο Δασαρχείο (μέχρι την κύρωση του Δασικού Χάρτη) για έκδοση νέας άδειας προσθήκης.
Επίσης, προστέθηκε άρθρο σύμφωνα με το οποίο δεν επανεξετάζεται - στο πλαίσιο εφαρμογής του άρθρου 14 του Ν. 998/1979 ή της κατάρτισης των δασικών χαρτών - ο χαρακτήρας εκτάσεων για τις οποίες είχαν εκδοθεί από τις αρμόδιες διοικητικές αρχές πράξεις βεβαιωτικές του μη δασικού τους χαρακτήρα.
Πάντως, από το σχέδιο νόμου εξαφανίστηκε διάταξη σύμφωνα με την οποία το Δημόσιο έχανε το δικαίωμα να επικαλείται δικαιώματα κυριότητας (ως δάση) σε καταπατημένα ακίνητα άνω των δύο στρεμμάτων, τα οποία σήμερα βρίσκονται εντός σχεδίου ή εντός ορίων οικισμού.
Οικοδόμηση σε «τυφλά οικόπεδα»
Την ίδια ώρα αλλαγές υπάρχουν και στο ζήτημα της δυνατότητας οικοδόμησης σε «τυφλά οικόπεδα» (οικόπεδα που γίνονταν οικοδομήσιμα με την παραχώρηση στον οικείο δήμο μιας λωρίδας γης για τη δημιουργία δρόμου προκειμένου να αποκτά «πρόσωπο» σε κοινόχρηστο χώρο).
Στο... ανανεωμένο σχέδιο νόμου που συζητείται στη Βουλή περιλαμβάνεται και μια επιπλέον διάταξη που διαφοροποιεί τις προβλέψεις για τα τυφλά στην προηγούμενη εκδοχή του σχεδίου νόμου.
Ειδικότερα, προστέθηκε μια ρύθμιση με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη διατύπωσή της. Σύμφωνα με αυτή, «η διαδικασία κύρωσης του δικτύου κοινόχρηστων χώρων μπορεί να περιλαμβάνει και τμήματα ακινήτων που είχαν τεθεί μέχρι τη δημοσίευση του Ν. 3937/2011 σε κοινή χρήση, εφόσον εξυπηρετούν οικόπεδα για την κτήση των οποίων έχουν συνταχθεί συμβολαιογραφικές πράξεις μεταβίβασης οικοπέδων πριν την 29/1/2010 μετά από απόφαση του αρμόδιου Δημοτικού Συμβουλίου». Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η μεταγραφή των συμβολαιογραφικών πράξεων μέχρι τη δημοσίευση του νέου νόμου για το Κτηματολόγιο καθώς και η αναφορά στις συμβολαιογραφικές πράξεις ότι τα συγκεκριμένα τμήματα συνορεύουν με δρόμο.
Πάντως, παραμένουν οι διατάξεις της πρώτης εκδοχής του σχέδιο νόμου που προέβλεπε ότι για τη δόμηση σε «τυφλά» οικόπεδα που έχουν πρόσωπο αποκλειστικά και μόνο σε εδαφική λωρίδα η οποία έχει παραχωρηθεί σε κοινή χρήση, απαιτείται προηγούμενη κύρωση του δικτύου κοινοχρήστων χώρων. Κατ' εξαίρεση όμως η δόμηση σε αυτά μπορεί να επιτρέπεται πριν από την κύρωση του δικτύου εφόσον το τμήμα που έχει παραχωρηθεί, έχει τεθεί σε κοινή χρήση και έχει γίνει η σχετική μεταγραφή στον οικείο δήμο ή έχει παρέλθει χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τριών μηνών από την υποβολή στην αρμόδια Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της πρότασης για την κύρωση του δικτύου κοινοχρήστων χώρων, στην οποία συμπεριλαμβάνεται και η ιδιοκτησία για την οποία αιτείται η άδεια δόμησης.
Πηγή: http://www.b2green.gr/main.php

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου